Neziskové organizace a rodiče znevýhodněných dětí zaslali premiérovi otevřený dopis

10.02.2015 13:10

Zástupci neziskových organizací a členové neformální aliance Rodiče za inkluzi zaslali v pátek předsedovi vlády Bohuslavu Sobotkovi otevřený dopis týkající se aktuálně schvalované novely školského zákona. Ta má sice zlepšit vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, avšak podle signatářů dopisu zároveň obsahuje spornou definici mentálního postižení, která s sebou nese riziko, že do praktických škol by mohly být v budoucnu přeřazovány i děti vzdělávané dnes ve školách běžných.

Signatáři dopisu vyjadřují svoji podporu celkovému směřování novely vycházející z principů inkluzivního vzdělávání, ale nesouhlasí s § 16a odst. 5, který rozšiřuje kategorii mentálního postižení. Zmiňovaný odstavec vyžaduje, aby posouzení mentálního postižení dítěte vycházelo z hodnocení jeho rozumových a adaptivních schopností v souvislostech jeho vývoje a s ohledem na sociální a kulturní prostředí, ze kterého dítě pochází. V praxi by to mohlo znamenat, že rozumové schopnosti dítěte budou vyhodnoceny jako dostatečné, ale vzhledem k špatným adaptivním vlastnostem a nepodnětnému sociálnímu prostředí bude dítěti přiřazena diagnóza mentálního postižení.

Přestože má být kontext žáka podle signatářů zohledňován, má se tak činit při stanovení nově zaváděných podpůrných opatření a nikoli při posouzení mentálního postižení. Sporné ustanovení tak jde zásadně proti inkluzivnímu duchu celé novely. Vypuštění § 16a odst. 5 bez náhrady doporučila také Veřejná ochránkyně práv.

"Česká republika je v rámci Evropské unie zemí s třetím nejvyšším podílem dětí vzdělávaných mimo hlavní vzdělávací proud a s nejvyšším podílem odkladů školní docházky. Ve většině vyspělých zemí není princip rozdělování zdaleka tak zakořeněn jako u nás," říká Robert Basch z Nadace Open Society Fund, která inkluzivní vzdělávání dlouhodobě podporuje. "Česká republika je opakovaně kritizována mezinárodními organizacemi, že špatně vzdělává znevýhodněné žáky. Při vypuštění sporného ustanovení však máme šanci získat zákon, který pomůže zajistit co nejkvalitnější vzdělávání pro všechny děti," dodává Basch.

K otevřenému dopisu premiéru Sobotkovi, který iniciovala Nadace Open Society Fund Praha, se kromě řady neziskových organizací a odborníků na inkluzivní vzdělávání připojila také nově utvořená aliance Rodiče za inkluzi, která spojuje rodiče dětí vyžadujících ve vzdělávání nestandardní přístup, ať již kvůli svému zdravotnímu handicapu či sociálnímu znevýhodnění své rodiny. Plné znění otevřeného dopisu se seznamem jeho signatářů v odkazu.

http://www.romea.cz/dokumenty/2015_02_09_Otevreny_dopis_premierovi_priloha.pdf

Zpět